Eivind Heiberg

Eivind Heiberg

Mann 1870 - 1939  (68 år)

Personlig informasjon    |    Notater    |    Alle    |    PDF

  • Navn Eivind Heiberg 
    Fødsel 29 Nov 1870 
    Kjønn Mann 
    Død 2 Nov 1939  Oslo, Norway Finn alle personer med hendelser på dette stedet 
    Person ID I71579  Boe
    Sist endret 16 Sep 2012 

    Far Axel Wulfsberg Heiberg,   f. Ca 1832   d. Ca 1903 (Alder 71 år) 
    Mor Emma Sejersted,   f. Ca 1840 
    Famile ID F22952  Gruppeskjema  |  Familiediagram

    Ekteskap 29 Nov 1895 
    Famile ID F32549  Gruppeskjema  |  Familiediagram
    Sist endret 27 Des 2023 

  • Notater 
    • {geni:occupation} generaldirektør i NSB

      {geni:about_me} Eivind Heiberg X utdypning (NBL-artikkel)
      Forfatter: Nils Carl Aspenberg

      Eivind Heiberg, født 29. november 1870, fødested Christiania, død 2. november 1939, dødssted Oslo. Maskiningeniør. Foreldre: Oberst Axel Wulfsberg Heiberg (1832X1904) og Emma Sejersted (1840X1930). Gift 29.11.1895 med Gudrun Møller (1872X1945), datter av kjøpmann Johan Moses Møller (1832X1919) og Julie Fredrikke Brun (1832X1901). Farbror til Bernt Heiberg (1909X2001); morfars far til Jens Stoltenberg (1959X).

      Eivind Heiberg var generaldirektør i NSB i mellomkrigstiden, i en tid da busser og lastebiler ble en stadig viktigere konkurrent til jernbanen.

      Heiberg vokste opp som nummer seks i en søskenflokk på 11. Han ble uteksaminert på maskinlinjen ved Trondhjems Tekniske Læreanstalt 1890, og samme år begynte han som tegner hos direktøren for Statsbanens maskinavdeling. 1893 fikkhan et stipend til å besøke tyske jernbaneverksteder, og i fem uker reiste han rundt og studerte produksjon av rullende materiell. To år senere rykket han opp til avdelingsingeniør (konstruktør). 1899 ble han direktør for Skabo Jernbanevognfabrik og 1924 generaldirektør for Norges Statsbaner (NSB), en stilling han hadde frem til han søkte avskjed 1938.

      I de 25 årene han ledet Skabo Jernbanevognfabrik, var Eivind Heiberg en dyktig leder som brakte bedriften videre. Etter hvert ble Skabo landets ledende produsent av passasjervogner og sporvogner, og 1911 leverte fabrikken landetsførste norskbygde trolleybuss. Utover i 1920-årene utgjorde karosseribygging til busser og lastebiler en stadig større andel av fabrikkens produkter.

      Heibergs oppgave som leder av NSB kom til å bli svært vanskelig. 1920- og 1930-årene var en tid preget av økonomisk stagnasjon i samfunnet. Busser og lastebiler ble etter hvert en alvorlig konkurrent til jernbanen, som i flere årslet med kontinuerlig inntektssvikt. For første gang måtte NSB legge ned jernbanestrekninger. Trafikken på de nybygde banene ble heller ikke slik som prognosene tilsa. Fra 1924 til 1933 sank NSBs inntekter fra 103 til 64 millioner. Eivind Heiberg fikk derfor ikke noe godt ettermæle for sin ledelse av NSB.

      Heiberg var medlem av en lang rekke komiteer og kommisjoner, bl.a. Akers herredsstyre og sunnhetskommisjon 1901X03. I perioden 1906X12 var han formann i De mekaniske Verksteders Forening, som han også var en av initiativtakerne til. Fra 1906 var han nestformann i den departementale jernbanekomité og fra 1907 medlem av Arbeidsgiverforeningens sentralstyre, hvor han var formann 1912X17. Han var medlem av Statens arbeidsledighetskommisjon av 1914, og 1924X34var han formann i Norges Standardiseringsforbund.

      Heibergs tre sønner fulgte alle i farens fotspor og utdannet seg til ingeniører; brorsønnen Edvard Heiberg (1911X2000) var også ingeniør og var generaldirektør i NSB 1967X78. Sine siste år var Heiberg sterkt plaget av astma, og han døde 69 år gammel, året etter at han sluttet i NSB.

      Eivind Heiberg ble utnevnt til kommandør av St. Olavs Orden 1934; han var også kommandør av den svenske Nordstjärneorden, Dannebrogordenen og Finlands Vita Ros.

      Kilder og litteratur
      HEH 1938
      G. F. Heiberg: Slekten Heiberg, 1942
      avisutklipp
      samtaler med familien