Karl Johan Nilsen

Karl Johan Nilsen

Mann 1899 - 1941  (41 år)

Personlig informasjon    |    Notater    |    Alle    |    PDF

  • Navn Karl Johan Nilsen 
    Fødsel 9 Mai 1899 
    Kjønn Mann 
    Død 19 Feb 1941 
    Person ID I72319  Boe
    Sist endret 16 Sep 2012 

    Far Axel Nilsen,   f. Ca 1864   d. Ca 1936 (Alder 72 år) 
    Mor Otilde Andreasdatter Bråten,   f. 10 Okt 1864   d. Ca 1935 (Alder 70 år) 
    Famile ID F23198  Gruppeskjema  |  Familiediagram

    Famile ID F32859  Gruppeskjema  |  Familiediagram
    Sist endret 27 Des 2023 

  • Notater 
    • {geni:about_me} Karl Johan was the chief engineer of MS Benjamin Franklin, a Norwegian merchant fleet cargo liner of 10000 t dw. Sailed from San Diego CAL USA January 1941 bound for Liverpool England. Loaded with war materials. Crew 33 officers and sailors and 3 passengers. Crossing the Atlantic ocean in convoy from Bermuda. Came ahead of the convoy during storm and darkness. Evening Jan 19. Benjamin Franklin was hit by a German torpedo in engine room NW of Rockall, from U-103 (http://www.ubootwaffe.net/ops/boat.cgi?boat=103) commanded by kapitänleutenant Viktor Schütze

      http://en.wikipedia.org/wiki/Viktor_Sch%C3%BCtze. Karl Johan and some others were killed. Two life-boats left the ship, 17 and 7 men onboard. A second torpedo sunck B F soon after. The 7 men was picked up 7 days later by a british corvett. The others disappeared. Karl Johan got 2 war medals poste mortem.

      M/S Benjamin Franklins siste tur. Fra "Nortraships Flåte". Skipet tok inn last i San Diego LA i januar 1941. Kaptein Karl Joachim Reff ble innlagt på sykehus for magesår, og kaptein Alf Andersen kom og overtok som skipsfører likefør avreise. Lasten var 8400 tonn stykkgods, sprengstoff, flybomber og 6 Boing bombefly, demontert samt 1700 fat med aceton/nafta på dekk. Skipet sluttet seg til konvoi HX 107 på Bermuda den 1. feb 1941. Bestemmelsessted Liverpool. Konvoien møtte storm økende til orkan og klarte ikke å holde sammen. Da været bedaget seg noe den 19. feb, var det ingen andre skip i nærheten av Benjamin Franklin. Det ble isteden to ganger i løpet av ettermiddagen observert noe i det fjerne som kunne være en ubåt. Da mørket falt på øket vinden til moderat storm med snøtykke, og i dette været dukket U 103, kapitänleutenant Victor Schütze, plutselig opp ikke langt unna på babord side. Begge fartøyene gahardt babord ror samtidig, ubåten for å skyte, Benjamin Franklin for å vri seg klar torpedobanen. En torpedo traff imidlertid i maskinrommet, skipet stoppet, krenget voldsomt, men rettet seg opp igjen og begynte å synke. Alle i maskinrommet omkom også Karl Johan. To livbåter med 24 mann kom seg klar fra skipet på styrbords side kl 2100, og 20 min etter første torpedo sendte Schütze torpedo nr 2 inn i styrbords side ved 4-luken, der aceton/nafta fatene varstuet. Med et øredøvende knall og flammehav forsvant Benjamin Franklin. De to livbåtene mistet kontakten med hverandre i løpet av natten. Styrmann Berg som hadde kommando i livbåt nr 2, kunne ikke se noe til livbåt nr 1 med 17 mann under kommando av kaptein Andersen i grålysningen. Og heller ingen andre livstegn i det opprørte hav.

      I to døgn kjempet de 7 mennene i livbåten for å holde den lens og på rett kjøl. Den 22. feb bedaget været seg såpass at de kunne sette seil. I fire døgn hold de det gående med kurs for Irland til de ble observert av korvetten HMSPimpernell kl 1700 den 26. feb, og brakt til Liverpool. De 7 var de eneste overlevende fra Benjamin Franklin, som kostet 21 nordmenn, 3 svensker, 2 kanadiere, 1 irlender, 1 danske og 1 russer livet. Båtsmann Oscar Bøe på en flåteskulle være fisket opp av et forbipasserende skip, men omkom da dette kort etter ble torpedert.

      Man fikk vite senere at livbåt nr 1 med 17 mann ble tatt opp av det egyptiske D/S Memphis, 2088 tonn, som var underveis fra Manchester til Vigo. Memphis har rimeligvis gjordt vendereis for å landsette de mange ekstra mennesker som de vanskelig kunne underbringe, og meldte fra over radio om dette. Den 28. feb møtte skipet tungt vær NW av Irland, fikk maskinstopp og ble brukket ned av sjøen. Ingen ombord overlevde forliset.

      Konvoien HX 107 mistet ytterligere tre britiske skip.

      Karl Johan Nilsen gjorde sin militære førstegangstjenest i Marinen i 1920, som maskinassistent ved panserskipet KNM Norge i 6 mnd. Han gikk maskinistskole i Fredrikstad for dampmaskin tidlig på 1920-tallet. På 1920-30 tallet var han maskinist på Fred Olsens stykkgodsbåt D/S Mailand, som hovedsakelig gikk på Nordsjøen og Østersjøen. Han giftet seg i mai 1924 med Hulda Oskarine Svendsen Nordeng. I 1938/39 gikk han maskinistskolen i Fredrikstad for å bli omskolert til motor. Han skulle gjøre tjeneste et år som førstemaskinist på M/S Benjamin Franklin, for deretter å overta som maskinsjef. Skipet var nettopp ombygget og hadde gått over fra damp til motor.

      Karl Johan var mobiliseringsdisponert som utskrevet maskinoffiser på en av panserskipene KNM Norge og KNM Eidsvold, begge hadde gått over fra damp til motor. Han ble innkalt til 4 mnd tjeneste i feb 1940, men fikk utsettelse til i juni, da han var på den andre siden av Atlanterhavet.

      Begge panserskipene skulle sikre malmbyen Narvik. Den 9. april 1940 tidlig om morgene, ble de angrepet av den tyske jagerflotiljen bestående av 10 store moderne jagere (zerstører). KNM Eidsvold ble truffet av 3 torpedoer, eksploderte og sank på noen sekunder, 6 av nær 200 mann overlevde. Og KNM Norge ble truffet av 2 torpedoer og tippet rundt i løpet av 15 sekunder, 90 overlevde av nær 200.