Johan Sebastian Cammermeyer Welhaven

Johan Sebastian Cammermeyer Welhaven

Mann 1807 - 1873  (65 år)

Generasjoner:      Standard    |    Kompakt    |    Vertikalt    |    Bare Tekst    |    Generasjon Format    |    Tabeller    |    PDF

Generasjon: 1

  1. 1.  Johan Sebastian Cammermeyer WelhavenJohan Sebastian Cammermeyer Welhaven ble født 22 Des 1807 , Bergen, Hordaland, Norway; døde 21 Okt 1873, Oslo, Norway.

    Notater:

    {geni:occupation} Poet, Art Critic, Philosophy Professor

    {geni:about_me} '''Johan Sebastian Cammermeyer Welhaven''', lyriker, litteraturkritiker og kunstteoretiker.

    Fødested Bergen, død 21. oktober 1873, dødssted Christiania, begr. på Vår Frelsers gravlund. Forfatter. Foreldre: Hospitalsprest Johan Ernst Welhaven (1775X1828) og Else Margrethe Cammermeyer (1785X1853). Gift 27.5.1845 i Aker med Josephine Angelica Bidoulac (5.11.1812X2.12.1866), datter av fransk språklærer Joseph Bidoulac, Danmark (1765X1839) og Mumche Marie Sørensen (1783X1850). Far til Hjalmar Welhaven (1850X1922); bror av Maren Sars (1811X98) og Elise Welhaven (1815X1901); svoger til Michael Sars (1805X69); morbror til Ernst Sars (1835X1917), Georg Ossian Sars (1837X1927) og Eva Nansen (1858X1907).

    Som lyriker, litteraturkritiker og kunstteoretiker er Johan Sebastian Welhaven i norsk sammenheng en gründerskikkelse. Litteratursosiologisk representerer han en moderniserings- og profesjonaliseringsprosess. Med Welhaven blir det å være litteraturkritiker et yrke for seg selv. Og som dikter er han grunnleggeren av en tradisjonslinje i norsk litteratur for en idealistisk forankret, formstreng lyrikk. Med atskillig rett kunne Welhaven 1839 i et kjærlighetsbrev til Ida Kjerulf skrive at Xmed mig er der begyndt en norsk Literatur efter den europeiske Oplysnings Standpunkt og FordringerX.

    Welhaven var bergenser av fødsel, men hadde på farssiden tyske og på morssiden danske aner. Dikterens farfar, Johan Andreas Welhaven, hadde i ung alder innvandret til Bergen, der han ble lærer og siden klokker ved Mariakirken, kirken for byens tyske menighet. Dikterens far, Johan Ernst Welhaven, var prest ved St. Jørgens spedalskehospital, mens dikterens mor, Else Margrete Cammermeyer, var datter av residerende kapellan til Korskirken Johan Sebastian Cammermeyer og Maren Heiberg. Denne Maren tilhørte den danske grenen av den norske Heiberg-familien og var en kusine av den danske dikteren og kritikeren Johan Ludvig Heiberg, et slektskapsforhold som senere skulle komme til å bety mye for Welhavens intime kontakt med dansk kulturliv.

    På Bergen katedralskole, der Welhaven var elev 1817X25, hadde han byens leilighetspoet og skjønnånd Lyder Sagen som morsmålslærer. Den estetisk interesserte Sagen må ha sett et kunstnerisk potensial hos den unge Welhaven og ledethans interesse i retning av bildende kunst (særlig tegning) og estetisk teori (Herder, Lessing, Winckelmann). Welhaven ble elev ved en tegneskole som Sagen opprettet 1824 og der Welhaven arbeidet den første vinteren etter artium.Men den unge Welhavens drøm om å bli kunstmaler ser ut til å ha fått et grunnskudd da han fikk vite at datidens fremste norske maler, J. C. Dahl, hadde uttalt seg mindre smigrende om hans produksjon.

    Etter examen artium 1825 og XandeneksamenX ved universitetet i Christiania 1827 med hovedkarakteren XnonX (laveste ståkarakter; riktignok med beste karakter i filosofi) tok Welhaven uten særlig interesse fatt på det teologiske studium, som han snart oppgav. 1828 døde imidlertid hans far. Dermed stod Welhaven økonomisk på bar bakke. Det fulgte noen vanskelig år da han forsøkte å slå seg gjennom ved å gi privatundervisning til barn av hovedstadens bedrestilte borgerskap.

    Slik X og via sitt begynnende forfatterskap X kom Welhaven i kontakt med noen av Christianias mest innflytelsesrike menn, grev Herman Wedel Jarlsberg, kjøpmann Herre og bokhandler Dahl, som på forskjellige måter hjalp ham. Til sin mesen, bokhandler Dahl, skrev Welhaven 1833 at Xlige siden min Faders Død har jeg virkelig stadig befundet mig i en nødlidende TilstandX.

    Samtidig fant Welhaven et stimulerende miljø i Det norske Studentersamfund, der han ved sitt vidd og sin språklige slagferdighet snart ble en sentral skikkelse. I to år (1829X31) var han redaktør for Samfundsbladet (til tross forat den vanlige valgperioden bare var ett år). Her utnevnte en innsender Welhaven til Studentersamfundets Xstørste Declamator, den bedste Poet og det største Geni, som kommer med uerstattelige VittighederX. Samtidig ble Welhaven trukket inn i hovedstadens selskapsliv, der den samme kilden hevdet at han også der beundres for sine evner som XConversationsvirtuosX og leilighetsdikter.

    Av avgjørende betydning for Welhavens utvikling ble det at han i Studentersamfundet sluttet vennskap med flere begavede, unge menn som senere skulle komme til å spille en sentral rolle i 1800-tallets Norge (bl.a. juristene A. M. Schweigaard, Bernhard Dunker, Frederik Stang og historikeren P. A. Munch). Samtidig fulgte Welhaven den estetiske polemikk i Danmark, og han fikk Xen uimodståelig Trang at nedlægge en offentlig Protest mod Literaturens Stilling i NorgeX (J. B. Halvorsen). Med dansk åndsliv som modell stilte Welhaven Xdet åndsfattige norske samfunn overfor den ideale fordring om et åndelig fellesskap av bevisstgjorte individerX (Ingard Hauge).

    Innenfor Welhaven og hans venners XintelligenspartiX var man støtt over det X etter deres mening X lave kulturelle nivået i studentmiljøet og i samtidens norske samfunn overhodet. De unge menn oppfattet miljøet omkring seg som XråttX, XuferdigX, uten den sikre estetiske og politiske kulturen man kjente fra det nærliggende Danmark.

    Særlig rettet de unge menns irritasjon seg mot XnorskhetpartietsX leder, den jevnaldrende student Henrik Wergeland, som man oppfattet som en samnevner og representant for alt det man opponerte mot. Da så Wergeland 1830 sendte ut sitt svært ambisiøse XVerdensdigtX Skabelsen, Mennesket og Messias (merkelig nok med en tittelsidetegning av Welhaven), kunne hans fremste kritiker ikke lenger holde seg tilbake. 15. august 1830 åpnet Welhaven sitt angrep mot Wergeland ved å offentliggjøre sitt først trykte dikt Til Henrik Wergeland i Morgenbladet (XHvor længe vil du rase mod Fornuften?X).

    En slags stevkamp, den såkalte XStumpefeidenX i Studentersamfundets Samfundsblad, fulgte nå med innlegg fra begge de stridende partene. 1832 brøt Welhaven og hans venner ut fra Studentersamfundet og dannet sitt eget Studenterforbund med ukeavisen Vidar (1832X34). Her offentliggjorde Welhaven blant annet den bredt anlagt miljøkritiske artikkelen om det han ironisk kalte XChristiania Vinter- og SommerdvaleX (1832).

    Parallelt med dette publiserte Welhaven samme år også sitt hovedinnlegg mot Wergeland, pamfletten Wergelands Digtekunst og Polemik, ved Aktstykker oplyste. 1834 avrundet så Welhaven sitt felttog mot Wergeland i de 76 diktene i sonettekretsen Norges Dæmring, demonstrativt utgitt på den danske dikteren Oehlenschlägers fødselsdag 14. november. Nå fulgte den såkalte XDæmringsfeidenX, der Henrik Wergelands far, presten Nicolai Wergeland, i fullt alvor foreslo å brenne Welhavens diktsamling på bål 17. mai, noe som enkelte steder skal ha skjedd.

    Først 1835 kom Welhaven utenfor Norges grenser med en reise til København, der han fikk treffe flere av de danske kulturpersonlighetene han hadde sett slik opp til fra sin tidligste ungdom (Heiberg, Winther, Hertz). Allerede åretetter ble denne reisen etterfulgt av en sjøreise til Frankrike med et par måneders opphold i Paris og tilbakeveien hjem lagt over Tyskland. Det er i forbindelse med tilbaketuren fra denne reisen hans danske venn Orla Lehmann har fortalt at Welhaven allerede under innseilingen til Christiania på fjorden ble møtt av båtdemonstranter som siden fulgte ham hjem gjennom byens gater med skrik og skrål. Welhavens dagbok fra en to måneder lang Italia-reise 1858 eropptrykt i Henning Grans Welhaven på klassisk grunn (1942).

    22 år gammel hadde Welhaven 1830 møtt Wergelands 17 år gamle søster Camilla (senere gift Collett) og blitt sterkt opptatt av henne. Tydeligvis gikk hennes engasjement dypere enn hans, og det ble den trofaste Camillas XLivs JammerX at Welhaven etter tidens borgerlige skikk og bruk ikke fridde til henne (Xjeg kunde hverken slippe Dem eller holde Dem fastX). Korrespondansen mellom dem ble 1926 utgitt av Leiv Amundsen.

    Welhavens store kjærlighetsopplevelse var likevel hans forelskelse i komponisten Halfdan Kjerulfs søster, Ida Kjerulf. De ble forlovet 1839, men allerede i desember året etter døde hun. Welhaven reiste henne et vakkert minne i etav sine store dikt, Den Salige, i Halvhundrede Digte. Brevvekslingen dem imellom ble utgitt av Otto Lous Mohr 1945. 1845 giftet Welhaven seg med Josephine Bidoulac, datter av en fransk innvandrer til Danmark.

    Fra omkring 1840 endret Welhavens sosiale posisjon seg fra å være en fattig opposisjonell med usikker fremtid til etter hvert å innta en fremtredende plass i norsk kulturliv. Mest betydde nok her den meget omstridte konstitusjonen av den faglig nokså uforberedte Welhaven som lektor i filosofi ved universitet 1840, 1843 omgjort til et fast lektorat med påfølgende avansement til professor 1846.

    En meget kritisk karakteristikk av Welhaven som professor i embete har hans elev, den senere historieprofessor Ludvig Daae, gitt i sin selvbiografi. Welhaven karakteriseres her som Xen Skuespiller paa CathedretX, en som alltid sørget for Xen Knald-Effect som SortieX, samtidig som Daae går så langt som til å stemple sin lærer som et XNulX i filosofien. Av større biografisk interesse er det likevel å notere seg Daaes påstand om at Welhavens skrifter XingenlundeX gir Xdet rette Billede af hans Personlighed, thi han var ligesaa ængstelig med hvad han lod trykke, som han var en Slarv, med hvad han sagde. Den som alene kjender ham af hans Bøger, aner ikke hvorledes han tog sig ud i levende LiveX (Nic Knudtzon). Man minnes uvilkårlig vandrehistorien om at Welhaven skal ha sagt om seg selv at Xdet er ikke greit, når en gap og en eremitt skal leve sammenX.

    Welhavens senere ry som lyriker hviler først og fremst på de fem diktsamlingene Digte (1838), Nyere Digte (1844), Halvhundrede Digte (1848), Reisebilleder og Digte (1851) og En Digtsamling (1860), alle fra tiden omkring og etter hans universitetsansettelse. Welhaven viser her hvordan han behersker et vidt register av dikttyper fra det elegiske minnediktet Den Salige over det kunstfilosofiske Digtets Aand og det selvanalytiske Det tornede Træ til de humørfylte nasjonale romansene I Kivledal, Dyre Vaa og Koll med Bilen. Via folkeskolens lesebøker ble den sistnevnte diktgruppen særlig populær, lest (og ofte lært utenat) av generasjon på generasjon av norske skolebarn. Særlig i disse diktene har Welhaven vist sin evne til en varsom og stilriktig fornorskning av det danske skriftspråket han ellers betjente seg av, og dermed ytet sitt bidrag til den begynnende fornorskning av nordmenns dansk.

    De aller fleste av Welhavens dikt er strofiske. Det gjør det lett å sette melodier til dem. Sammen med Halfdan Kjerulf er Welhaven skaperen av den norske XliedX (lyriske tekster der sammenhengen mellom tekst og musikk er særlig nær). Welhaven/Kjerulf-sanger som Til Fjelds over Bygden staar min Hu utgjør kjernen i den eldste norske lied-tradisjon, dyrket både som solonummer og arrangert for vårt første mannskor, Den norske Studentersangforening, stiftet 1845.

    De emnene Welhaven dikter om, er konkrete nok: et naturinntrykk, et minnerikt sted, et sagn, en situasjon, en person. Men denne virkeligheten blir, som Ingard Hauge har uttrykt det, Xgjort transparent. Diktet blir et slør for et dypere eller høyere åndsinnhold, eller speil for noe menneskeligX. Noe helt grunnleggende hos Welhaven er hans drift etter å XåndeliggjøreX det materielle. Eller sagt med hans egne ord: Kunst er Xen aandig opfattet Virkeligheds GenbilledeX. Den sanne dikter gjengir, som Welhaven et annet sted uttrykker det, XUniversets Skjønhed, saaledes som den nedsank i hans Indre, under en ideal, koncentreret FormX.

    Som professor kom Welhaven til å gjøre sin innflytelse gjeldende også utenfor universitetet. Han engasjerte seg i den den gang nye avholdssaken og var aktivt med da Den norske Forening mod Brændevinsdrik ble stiftet 1845. Welhaven var også XskandinavistX og opptrådte som taler ved studenttogene til Christiania 1851, Sverige 1856 og Danmark 1869.

    Ved siden av sine diktsamlinger utfoldet Welhaven i sine senere år også et stort prosaforfatterskap, først og fremst på det litteraturhistoriske området. Også her er Welhaven en pioner. 1837 holdt han i Christiania en rekke offentlige foredrag om litteraturhistorie, som senere ble trykt i hans litteraturhistoriske hovedverk, Ewald og de norske Digtere, sammen med to tidligere trykte artikler, Om Betydningen af det norske Selskabs Opposition mod den Ewaldske Poesi og Til Erindring om det norske literaire Selskab. Welhaven beskjeftiget seg også med Petter Dass' forfatterskap i Digteren fra Alstadhoug, Peder Dass (1854).

    I det hele er det tydelig at en samnevner i Welhavens litteraturhistoriske forfatterskap er hans sterke interesse for den norske XlinjenX i den dansk-norske felleslitteraturen. I tråd med dette engasjerte han seg også i samtidsdebatten om en egen norsk salmebok og utgav Antydninger til et forbedret Psalmeverk 1838.

    Welhaven ble tidlig gammel. En stor glede må det imidlertid ha vært for ham å få oppleve sine Samlede Verker i 8 bind utgitt (1867X68). Men en siste gang skulle han oppleve at den gamle striden igjen blusset opp omkring hans navn. Regjeringen hadde foreslått en pensjon for Welhaven på 1200 spesidaler per år, et flertall i en regjeringskomité senket summen til 1000 spesidaler og et mindretall til 800. Dette siste beløpet ble vedtatt i Stortinget 12. november 1868 med 55 mot 54 stemmer. Samme dag drog studentene med sine faner ut til Welhavens bolig på Drammensveien, der Bjørnstjerne Bjørnsons hyllestdikt XLyt nu du lutende sangerX ble sunget for første gang.

    ''Verker''

    * Fullstendig bibliografi i NFL, bd. 6, 1908

    * Wergelands Digtekunst og Polemik, ved Aktstykker oplyste, 1832
    * Norges Dæmring, 1834
    * Antydninger til et forbedret Psalmeverk, 1838
    * Digte, 1838
    * Nyere Digte, 1844
    * Halvhundrede Digte, 1848
    * Reisebilleder og Digte, 1851
    * Digteren fra Alstadhoug, Peder Dass, 1854
    * En Digtsamling, 1860
    * Ewald og de norske Digtere, 1863
    * Samlede Verker, 8 bd., 1867X68


    ''Portretter m.m.''

    * Fullstendig ikonografi i Norske portretter. Forfattere, 1956

    * Selvportrett (tegning), u.å.; gjengitt i Norske portretter
    * Maleri (brystbilde) av Jacob Calmeyer, 1827; NG
    * Tegning (brystbilde) av Johan Vilhelm Gertner, 1843; UBO
    * Tegning (brystbilde) av Siegwald Dahl, 1850; Oslo Bymuseum
    * Maleri (brystbilde) av Jørgen Roed, 1853; Den Hirschsprungske Samling, København
    * Tegning (skulderbilde) av Aasta Hansteen, 1855; NG
    * Byste (gips) av Julius Middelthun, 1861; UBO
    * Byste (marmor) av d.s., 1863; Det Norske Studentersamfund, deponert i NG
    * Byste (terrakotta) av d.s., 1867; NG


    ===Kilder og litteratur===

    * Norsk biografisk leksikon: [http://snl.no/.nbl_biografi/Johan_Sebastian_Welhaven/utdypning Johan Sebastian Welhaven]
    * English Wikipedia: [http://en.wikipedia.org/wiki/Johan_Sebastian_Welhaven Johan Sebastian Welhaven]
    * flickr.com: [http://www.flickr.com/photos/jan-tore/4228872365/ Johan Sebastian Welhavens grav] i æreslunden på Vår Frelsers gravlund, Oslo
    * Bergen Offentlige Bibliotek: [http://www.bergen.folkebibl.no/litteratur/welhaven/index.html Johan Sebastian Welhaven 1807 - 1873]
    * A. Løchen: Johan Sebastian Welhaven. Liv og Skrifter, 1900
    * NFL, bd. 6, 1908
    * I. Hauge: Tanke og tro i Welhavens poesi, 1955
    * R. Andersen-Næss: Johan Sebastian Welhaven. Mennesket og dikteren, 1959
    * P. Saugstad: J. S. Welhaven. En idealenes vokter, 1967
    * S. Aa. Aarnes: XÆsthetisk LutheranerX og andre studier i norsk senromantikk, 1967, s. 401X427
    * R. Andersen-Næss: biografi i NBL1, bd. 18, 1977
    * I. Hauge: Innledning til J. S. Welhavens Samlede verker, bd. 1, 1990
    * N. Knudtzon (red.): Professor Dr. Ludvig Daaes erindringer og opptegnelser om sin samtid, 2003, s. 194X195

    Johan giftet seg med Josephine Angelica Bidoulac cirka 1845. Josephine ble født 5 Nov 1812 , Flensburg, Schleswig-Holstein, Germany; døde cirka 1866. [Gruppeskjema] [Familiediagram]

    Barn:
    1. 2. Johan Ernst Welhaven  Etterslektstre til dette punkt ble født cirka 1848 , Copenhagen, Capital Region of Denmark, Denmark.
    2. 3. Hjalmar Welhaven  Etterslektstre til dette punkt ble født 26 Des 1850 , Kristiania; døde 18 Apr 1922, Christiania, Christiania, Christiania, Norge.


Generasjon: 2

  1. 2.  Johan Ernst WelhavenJohan Ernst Welhaven Etterslektstre til dette punkt (1.Johan1) ble født cirka 1848 , Copenhagen, Capital Region of Denmark, Denmark.

    Notater:

    {geni:about_me} JOHAN ERNST WELHAVEN (1848-d)
    Christened in Copenhagen, Denmark.
    Named after his grandfather, Johan Ernst Welhaven (1775-1828).
    Also has the same name as his uncle Johan Ernst Welhaven (1818-1883).
    First son of noted Norwegian poet & critic Johan Sebastian Cammermeyer Welhaven (1807-1873) and Josephine Bidoulac (1812-1866).
    Older brother of noted Norwegian architect Hjalmar Welhaven (1850 - 1922).
    Husband of Danishwoman Karen (Mouler) Welhaven.
    Father of Finn Welhaven (b.1884 -), Ida Welhaven, and Alf Welhaven.


    JOHAN ERNST WELHAVEN - International Genealogical Index / Denmark
    Gender: Male. Christening: 06 JUN 1848. Garnisons Sogn, Copenhagen.
    Father's Name: Johan Welhaven. Mother's Name: Josephine Bidoulai

    http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0132&kenr=014&bnr=0010
    Information on place of residence:
    Census
    Tellingsår: 1900
    County: Glemmen (Fredrickstaad)
    Municipal Code: 0132
    Name of domicile: Since Guldberg
    Name: Johan Ernst Welhaven
    Occupation: Valet
    Birth year : 1848 Place of birth: Copenhagen
    Wife of Johan Ernst Welhaven:
    Karen (Mouler) Welhaven. Birth year : 1850. Place of birth: Fredriksstad.
    Son of Johan Ernst Welhaven & Karen (Mouler) Welhaven:
    Finn Welhaven Occupation: pupil. Birth year : 1884. Place of birth: Finland

    Well listed Norwegian artist Astri Welhaven Heiberg (1881-1967) Welhaven Heiberg was born into a family with close relations to key persons in Norwegian cultural life. His father, Hjalmar Welhaven (1850-1922) was the second son of the poet Johan Sebastian Cammermeyer Welhaven (1807-1873) and his Danish wife Josephine Angelica Bidoulac (1812-1866). Johan Ernst Welhaven (1775-1828), was a priest, including the St. Jorgen in Bergen, Who was a church and hospital for the lepers in the district. Hjalmar Welhaven was educated architect, And the character preferably wooden buildings and houses for the workers in Christiania. He is still best known for the house to Fridjof Nansen, Polhøgda (1900-02) at Fornebu, executed in stone. In 1883 he became manager of the castle Oscar II.

    Familie/Ektefelle/partner: Karen Mouler. Karen ble født cirka 1850. [Gruppeskjema] [Familiediagram]

    Barn:
    1. 4. Alf Welhaven  Etterslektstre til dette punkt ble født cirka 1881 , Bergen, Hordaland, Norway; døde 20 Mai 1959, Los Altos, CA, USA.
    2. 5. Finn Welhaven  Etterslektstre til dette punkt ble født cirka 1884; døde cirka 1916.

  2. 3.  Hjalmar WelhavenHjalmar Welhaven Etterslektstre til dette punkt (1.Johan1) ble født 26 Des 1850 , Kristiania; døde 18 Apr 1922, Christiania, Christiania, Christiania, Norge.

    Notater:

    {geni:occupation} Slotsforvalter, arkitekt

    {geni:about_me} Arkitekt, slottsforvalter i Christiania, har tegnet Polhøgda bl a.

    Hjalmar giftet seg med Margrethe Petersen Backer 16 Des 1876, Christiania, Christiania, Christiania, Norge. Margrethe ble født 2 Sep 1851 , Holmestrand, Vestfold, Norway; døde 5 Nov 1940, Oslo, Oslo, Oslo, Norge. [Gruppeskjema] [Familiediagram]

    Barn:
    1. 6. Ragnhild Welhaven  Etterslektstre til dette punkt ble født 11 Okt 1877 , Christiania.
    2. 7. Arne Welhaven  Etterslektstre til dette punkt ble født cirka 1880; døde cirka 1900.
    3. 8. Astri Welhaven Heiberg, Maler  Etterslektstre til dette punkt ble født 14 Des 1881; døde 26 Mai 1967.
    4. 9. Ingeborg Welhaven  Etterslektstre til dette punkt ble født 10 Sep 1883 , Christiania.
    5. 10. Leif Welhaven  Etterslektstre til dette punkt ble født 6 Nov 1885 , Kristiania; døde 23 Nov 1966, Oslo.
    6. 11. Helga Welhaven  Etterslektstre til dette punkt ble født 21 Sep 1887 , Christiania.
    7. 12. Svein Welhaven  Etterslektstre til dette punkt ble født cirka 1890.
    8. 13. Sigri Welhaven  Etterslektstre til dette punkt ble født cirka 1894; døde cirka 1991.


Generasjon: 3

  1. 4.  Alf WelhavenAlf Welhaven Etterslektstre til dette punkt (2.Johan2, 1.Johan1) ble født cirka 1881 , Bergen, Hordaland, Norway; døde 20 Mai 1959, Los Altos, CA, USA.

    Notater:

    {geni:about_me}
    Possible photo source:
    Welhaven, Alf
    The Tribune XIV Anniversary (P) June 17 X 39 p.104

    Død:
    {geni:event_description} "Alf Welhaven died at Los Altos, California, on 20th May, 1959, at the age of 78." Transactions, Volume 69, Institution of Mining and Metallurgy (Great Britain) 1960

    "ALF WELHAVEN, who died on May 20 in California, aged 77, was a Norwegian by birth..." Mining Magazine vol.101 1959


  2. 5.  Finn WelhavenFinn Welhaven Etterslektstre til dette punkt (2.Johan2, 1.Johan1) ble født cirka 1884; døde cirka 1916.

    Notater:

    {geni:about_me} Information on place of residence:

    Tellingsår: 1900
    County: Glemmen
    Municipal Code: 0132
    Name of domicile: Since Guldberg
    Number of people registered place of residence: 8 Name Family status Marital stand Occupation Birth year Place of birth Ethnicity Grethe Pettersen hm e Seamstress 1853 Sarpsborg Dagmar Pettersen d ug Seamstress 1883 Fredriksstad Gudrun Pettersen d ug 1886 Fredriksstad Nils Pettersen s ug 1891 Fredriksstad Sophie Schie hm e Seamstress 1847 Rakkestad Johan Ernst Welhaven hf g Told Valet 1848 Copenhagen Karen Welhaven hm g 1850 Fredriksstad Find Welhaven s ug pupil 1884 Finland



    "On October 6, 1916, Captain E.S Barstow, Mr. Williams, and Fin Welhaven escorted the mule-drawn cart on a return journey to Unsan with a load of $75,000 in cash. A guard of two Japanese policemen rode with the three mining company employees in a buckboard wagon whose Chinese driver followed the bullion cart also driven by a Chinese. The wagons were nearing the end of a long uphill trip, only ten miles south of the first mining camp on the road. Suddenly a fusilade of rifle fire from the brush alongside the road shattered the rustic calm. Bullets hit all but one of the unsuspecting travellers. A Japanese policeman and the Chinese driver of the buckboard toppled over dead. Fin Welhaven was mortally wounded..."
    Excerpt from American Economic Enterprises in Korea 1895-1939 by Dean Alexander Arnold

    http://books.google.com/books?id=W5vCuxar99cC&pg=PA424&lpg=PA424&dq=finn+welhaven+bandits&source=bl&ots=AUcg-iPojo&sig=6d42pL5k0hn9pfAbjUlF5dxcEXs&hl=en&ei=zt7nTf2kMcrQiALPyLyUDA&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=6&ved=0CDwQ6AEwBQ#v=onepage&q&f=false


    Ainmericaini M5k&©e»s Murdered

    "AMERICAN MINERS MURDERED IN KOREA. According to an Associated Press dispatch, Oct. 11, from Seul, Fin Welhaven, who is believed to have been an American, has been killed and two other American mining engineers have been wounded in an encounter with armed bandits, who ambushed the party in northern Korea with the object of robbery. The Americans and others connected with the Oriental Consolidated Mining Co. were returning to the mine on Oct. G carrying $75,000 in cash for operating expenses, when they were attacked from the brush by nine highwaymen. A policeman and the Chinese driver of the wagon in which the Americans were riding were shot dead, and Mr. Welhaven was so badly wounded that he died the following day. Two other Americans named Williams and Barstow were shot, though not dangerously. The bandits were driven off and the cash saved.
    Mr. Welhaven was a brother of Alfred Welhaven, manager of the Oriental mine, which is about 60 miles from the nearest railroad. Once a month the output of bullion, which is about $150,000 is taken by an armed bullion party to thenearest station and thence to the mint at Osaka, Japan. On the return trip the party usually carries about $75,000 in cash for paying the mine expenses. Upon communication with the New York office of the Oriental Consolidated Mining Co., the report of the death of Mr. Welhaven is confirmed, but no further information is available."
    From Engineering and mining journal, Volume 102
    By American Institute of Mining Engineers


  3. 6.  Ragnhild WelhavenRagnhild Welhaven Etterslektstre til dette punkt (3.Hjalmar2, 1.Johan1) ble født 11 Okt 1877 , Christiania.

  4. 7.  Arne WelhavenArne Welhaven Etterslektstre til dette punkt (3.Hjalmar2, 1.Johan1) ble født cirka 1880; døde cirka 1900.

  5. 8.  Astri Welhaven Heiberg, MalerAstri Welhaven Heiberg, Maler Etterslektstre til dette punkt (3.Hjalmar2, 1.Johan1) ble født 14 Des 1881; døde 26 Mai 1967.

    Notater:

    {geni:about_me} '''Astri Welhaven Heiberg''' (1881-1967) was born into a family with close relations to key persons in the Norwegian culture.

    His father, Hjalmar Welhaven (1850-1922) was the second son of the poet Johan Sebastian Cammermeyer Welhaven (1807-1873) and his Danish wife, Josephine Bidoulac Angelica (1812-1866). Johan Sebastian Welhavens father, John Ernst Welhaven (1775-1828), was a minister, including at St. Jorgen in Bergen, who was a church and hospital for the lepers in the district. Hjalmar Welhaven was educated architect, and designed primarily wooden buildings and houses for the workers in Christiania. He is best known for the house of Fridtjof Nansen, Polhøgda (1900-2002) at Fornebu, executed in stone. In 1883 he became manager of Castle Oscar II.

    The mother of Welhaven Heiberg was Margaret Backer (1851-1940). She and her three older sisters were culturally interested. Harriet Backer (1845-1932) was the second oldest and is considered one of Norway's greatest painters. In siblings, we also find the pianist and composer Agathe Backer (1847-1907, married Agathe Grøndahl), which has a big name in Norwegian music history. Inga Agathe (1842-1915) was the oldest, and an accomplished singer. Margaret Backer was, like his sister Harriet, interested in painting. She was educated at William Kyhn in Copenhagen and Bergslien art school in Christiania.

    ===Sources===

    * Norsk Wikipedia: [http://no.wikipedia.org/wiki/Astri_Welhaven_Heiberg Astri Welhaven Heiberg]

    * Christiania auktionsforretning AS: [http://chr-auksjon.no/auctions/53/items/24293 HEIBERG, ASTRI WELHAVEN (Kra. 1881-1967) Ol. "To portretter"]


  6. 9.  Ingeborg WelhavenIngeborg Welhaven Etterslektstre til dette punkt (3.Hjalmar2, 1.Johan1) ble født 10 Sep 1883 , Christiania.

  7. 10.  Leif WelhavenLeif Welhaven Etterslektstre til dette punkt (3.Hjalmar2, 1.Johan1) ble født 6 Nov 1885 , Kristiania; døde 23 Nov 1966, Oslo.

  8. 11.  Helga WelhavenHelga Welhaven Etterslektstre til dette punkt (3.Hjalmar2, 1.Johan1) ble født 21 Sep 1887 , Christiania.

  9. 12.  Svein WelhavenSvein Welhaven Etterslektstre til dette punkt (3.Hjalmar2, 1.Johan1) ble født cirka 1890.

  10. 13.  Sigri WelhavenSigri Welhaven Etterslektstre til dette punkt (3.Hjalmar2, 1.Johan1) ble født cirka 1894; døde cirka 1991.

    Notater:

    {geni:occupation} Billedhugger

    {geni:about_me} Sigri Welhaven, født 4. mai 1894, fødested Kristiania, død 20. desember 1991, dødssted Oslo. Billedhugger og keramiker. Foreldre: Arkitekt og slottsforvalter Hjalmar Welhaven (1850X1922) og maler Margrethe Petersen Backer (1851X1940). Gift 1) 15.10.1913 med maler og billedhugger Jean Heiberg (1884X1976), ekteskapet oppløst 1920; 2) 1920 i Paris med generalkonsul Peter Krag (13.11.1885X1.12.1939), sønn av forstmester Johan Aas Krag (1854X1911) og Hanna Constance Thome (1860X1943); 3) 1940 i Oslo med tekstilagent og keramiker Carl Pihl Schou (28.3.1892X1.9.1952), sønn av fabrikkeier Christian Julius Schou (1854X1909; se NBL1, bd. 12) og Fredrikke Elisabeth (XEllaX) Pihl (1856X1925). Sønnedatter av Johan Sebastian Welhaven (1807X73); søsterdatter av Harriet Backer (1845X1932) og Agathe Backer Grøndahl (1847X1907); kusine av Fridtjof Backer-Grøndahl (1885X1959); svigerinne til Harald Hals (1876X1959), Christian Julius Schou (1888X1955) og Bjørn Talén (1890X1945).

    Sigri Welhaven var en livsbejaende og frodig kunstner. Hun laget portretthoder, byster og torsoer, helfigurer og hage- og fonteskulpturer, samt en rekke skulpturer av ville dyr. I flere år modellerte hun også arbeider i fajanse.

    Den unge, talentfulle Sigri Welhaven hadde allerede modellert sine første arbeider da hun 1910 som 17-åring ble elev av Lars Utne på Den kgl. Tegneskole. Hun debuterte på Høstutstillingen 1911, samme høst som hun begynte på Kunstakademiet under Gunnar Utsond og var elev der til 1913. Hun giftet seg med maleren Jean Heiberg, og de nygifte hadde et studieopphold i Italia 1913X14, men returnerte til Norge da den første verdenskrig brøt ut.

    Inspirert av italieneren Giovanni Bernini laget Sigri Welhaven sitt første større arbeid, en fontenegruppe med tre sjøløver som løfter en kvinne opp på et skjell. Hun hadde noen måneders studier hos Kai Nielsen i København 1916, og etter 1919 var hun bosatt i Paris til 1939. Etter skilsmissen fra Jean Heiberg giftet hun seg med den norske generalkonsul i Paris, Peter Krag, og foretok sammen med ham flere reiser til Egypt og Nord-Afrika. I Egypt var de bl.a. de første som 1922 fikk se Tut-Ankh-Amons grav i Luxor, og i Nord-Afrika fant Welhaven modeller til en lange rekke senere dyreskulpturer av godmodige elefanter, vennlige løver, krokodiller, marabouer og bavianer, alle skildret med varme og humor.

    Ved siden av en jevn produksjon av portretthoder og byster, bl.a. en rekke barneportretter, stort sett etter private oppdrag, laget Welhaven i Paris-årene også den store gruppen Mor og barn, som fikk rosende omtale på Salonen 1922, og den Rodin-inspirerte knelende mannsskikkelsen Angeren (Le Regret) til utstillingen Salon des Artistes 1927. Hun representerte Norge på verdensutstillingen 1937 med en stor Kristusfigur. I Paris modellerte hun også fonteneskulpturene Gutten på delfinen, som nå står på Amaldus Nielsens plass i Oslo, og Gutten og skilpadden i Torshovparken, begge med fint modellerte nakne gutteskikkelser.

    Hun begynte dessuten tidlig å arbeide med fajanse etter en eldre fransk metode og modellerte i flere år barnehoder, afrikanere, dyrefigurer, figurgrupper, døpefonter og kirkeskulpturer, de tidligste stort sett holdt i blått og hvitt, mens en del like frodige arbeider fra 1940- og 1950-årene i Norge er mer fargerike.

    Av Welhavens rekke av byster kan nevnes portrettene av Halvdan Koht, Hauk Aabel, Kaja Eide Norena og Thorvald Lammers, samt et stort antall uttrykksfulle portretthoder av barn. Welhaven laget enkelte nonfigurative eksperimenter ibetong, men hennes øvrige arbeider er naturalistiske, med små forenklinger som mer fremhever enn tilslører det karakteristiske ved modellen.

    En større grad av stilisering preger dyreskulpturenes klare, samlede former. Nasjonalgalleriet eier Elefantgruppe, en flokk voksne og unge dyr, som står i tett klynge under et stilisert afrikansk tre. Den siste av dyreskulpturene, den store bronsegruppen Morskjærlighet, med løvinnen som ammer sine unger, er datert 1984 og ble vist samme år på hennes siste separatutstilling i Kunstnerforbundet

    Sigri Welhaven deltok i flere konkurranser og vant bl.a. 2. premie i konkurransen om Henrik Wergeland-monumentet 1958. Hun stilte ut separat bare to ganger, men deltok fra 1911 til 1985 i en rekke utstillinger i inn- og utland, bl.a. på Salon d'Automne i Paris 1920X39, hvor hun også var medlem av juryen 1922.

    Gjennom et langt og aktiv liv opplevde Sigri Welhaven mye, og hun kjente en rekke av mellomkrigstidens store kunstnere, bl.a. malerne Henri Matisse, Pablo Picasso, Georges Braque og Othon Friesz. Hennes hjem og atelier i den store hagen på Slemdal var fylt med egne og andres kunstverk, og hun hadde et utømmelig oppkomme av gode historier. Det var aldri kjedelig å sitte modell for Sigri Welhaven.

    Verker
    Thorvald Lammers, byste (bronse), 1916, NBO
    Gutten på delfinen, bronse, 1921, Amaldus Nielsens plass, Oslo
    Mor og barn, gruppe (bronse), 1922, p.e.
    altertavle, før 1927, Den norske sjømannskirken, Rouen
    Gutten og skilpadden, bronse, 1929, Torshovsparken, Oslo
    Angeren, bronse, 1927, Rådhusparken, Moss
    St. Georg i kamp med dragen, 1922, fajanse, KIM
    Aurélien Marie Lugné-Poë, stein, 1939, Théatre Français, Paris
    Halvdan Koht, byste (sandstein), 1939, DNVA, Oslo
    Hauk Aabel, byste (bronse), 1945, Nationaltheatret, Oslo
    Henrik Wergeland og barna, bronse, 1958, Eilert Sunds plass, Eidsvoll
    Elefantgruppe, bronse, 1965, NG
    Kaja Eide Norena, byste (bronse), 1969, Den Norske Opera, Oslo
    Nina Sundbye, byste (gips), 1978, p.e.
    Morskjærlighet, dyregruppe (bronse), 1984, p.e
    Kilder og litteratur
    G. Alfsen: biografi i NKL, bd. 4, 1986
    NGs dokumentasjonsarkiv
    Portretter m.m.
    Maleri (Mor og barn) av Jean Heiberg, 1916; p.e
    Maleri av Jean Heiberg, 1917; Göteborgs Konstmuseum
    Maleri (Portrett i orientalsk drakt) av Henrik Sørensen, 1924; p.e.; gjengitt i F. Nielssen: Henrik Sørensen, 1950, pl. 9