Alice Shirley

Alice Shirley

Kvinne Ca 1442 - Ca 1500  (58 år)

Generasjoner:      Standard    |    Kompakt    |    Vertikalt    |    Bare Tekst    |    Generasjon Format    |    Tabeller    |    PDF

Generasjon: 1

  1. 1.  Alice ShirleyAlice Shirley ble født cirka 1442 , Stauton Harold; døde cirka 1500.

    Familie/Ektefelle/partner: Robert Brokesby. Robert ble født cirka 1439 , Shoby; døde 7 Apr 1531, Saxelby; ble begravet cirka Apr 1531, Saxelby. [Gruppeskjema] [Familiediagram]

    Barn:
    1. 2. Elisabeth Brokesby  Etterslektstre til dette punkt ble født cirka 1472 , Italien.


Generasjon: 2

  1. 2.  Elisabeth BrokesbyElisabeth Brokesby Etterslektstre til dette punkt (1.Alice1) ble født cirka 1472 , Italien.

    Familie/Ektefelle/partner: Francis Francisco Flor Florentius. Francis (sønn av Roger V (Flower) Flore og Jane Fraunces) ble født cirka 1465 , Oakham, Rutland, England, United Kingdom; døde cirka 1523, Germany. [Gruppeskjema] [Familiediagram]

    Barn:
    1. 3. Peder Flor  Etterslektstre til dette punkt ble født cirka 1502; døde cirka 1576.
    2. 4. John Floren  Etterslektstre til dette punkt ble født cirka 1504.
    3. 5. Frantz Frantzen Flor  Etterslektstre til dette punkt ble født cirka 1510 , Firenze, Italy; ble døpt , Akershus, Norway; døde cirka 1581, Nannestad Prestegård.


Generasjon: 3

  1. 3.  Peder FlorPeder Flor Etterslektstre til dette punkt (2.Elisabeth2, 1.Alice1) ble født cirka 1502; døde cirka 1576.

  2. 4.  John FlorenJohn Floren Etterslektstre til dette punkt (2.Elisabeth2, 1.Alice1) ble født cirka 1504.

  3. 5.  Frantz Frantzen FlorFrantz Frantzen Flor Etterslektstre til dette punkt (2.Elisabeth2, 1.Alice1) ble født cirka 1510 , Firenze, Italy; ble døpt , Akershus, Norway; døde cirka 1581, Nannestad Prestegård.

    Notater:

    {geni:occupation} sogneprest i Nannestad, Clergyman, Sogneprest til Nannestad, Sogneprest

    {geni:about_me} He was born 1510-20 and died 1582-84.

    Frantz was the parish priest (Norwegian: sogneprest) in Nannestad from 1556 to 1582

    Norsk Slektshistorisk Tidsskrift bind XXXVIII, hefte 1, Oslo 2001. side 3-4, 5-15, 16-35 Slekta Flor fra Firenze.

    Frants Frantssøn Flor / Frans Italus, sokneprest i Nannestad
    http://forum.arkivverket.no/topic/177797-frants-frantssoen-flor-frans-italus-sokneprest-i-nannestad/
    --------------------
    http://www.nermo.org/slekt/d0006/g0000019.html#I18373

    Frantz was a parish priest at Nannestad in Akershus Fylke. He was the first
    Lutheran parish priest (pastor) at Nannestad after the Reformation. The
    Catholic Church was ousted from Norway during the Reformation.

    Opprinnelig katolsk pater eller munk. Ble benyttet som sokneprest da reformasjonen overtok.

    Biografi - Biography Herr Frantz var trolig prest i Nannestad i over 40 år. Han er stamfar til slekten Flor i Norge.
    Nannestad prestegård het Skefilsstaðir i gammelnorsk tid og var da en fullgård på 96 øyresbol. Det var før svartedøden også en Nordre Skefilsstaðir, som under ødetiden kom under prestegården. Vi kjenner til 8 øyresbol i denne gården, men det var sikkert ikke alt. I ødetiden kom også Stensgård ved Hurdalssjøen som presten brukte til seter, og en part av Kykkelsrud, Fraustad, Ruds eng og Kaksrud fet under prestegården. Rudset eng lå ved Rud «vesta elva» og Kaksrud fet ved Leira nord for Kaksrud. Tilsammen var det et stort område som presten brukte i århundrene etter svartedøden. Fra slutten av 1600-tallet ble Rudset eng og Kaksrud fet brukt av andre gårder. Likevel var Nannestad prestegård fortsatt den største prestegården i hele prostiet. I 1722 ble gården taksert til 4½ skippd. tunge med sandig og god åkerjord. Den hadde seterhavn og skog til gjerdefang og brendsel. Det var to husmenn med tilsammen 3½ tønne utsed.
    Jordeboka nevner at i 1393 eide prestebolet i Nannestad «allar Skiefuilstader abud prestens» (dvs. hele Skefilsstaðir, prestens bostad), som skyldte 96 øyresbol. Kongen må ha lagt den ut til underhold for presten allerede da kirkene og presteskapet ble organisert fra først av. Kongen kan ha konfiskert gården under kristningsstridene.
    Sira Paul er den første presten i Nannestad som vi har navnet på. Han vitnet i en sak om Nordbyvik omkring 1310. Sira Þorstein på Nannestad var i 1326 vitne i en arvesak, og han var trolig prest etter sira Paul. Sira Þorðr Assarsson er nevnt som prest her 1369-1390, men virket sikkert utover dette tidsrommet. Sira Gultormr Hákonarson er omtalt 14.03.1408 og 26.06.1411.
    Sira Gudbrandr Petersson var prest i Nannestad fra omkring 1425 og visstnok til 1458. Han hadde en tvist om 4 øyresbol i Brøstad, som var testamentert til Nannestad prestebol. 5. Matæi dag i 1458 kunngjorde to kanniker i Oslo og to lagrettesmenn at de var på Skefilsstad i prestemøte, og der overvar de at Inger Alvsdotter gav alt hun eide i gården Nannestad til Nannestad prestebol. Sira Guttormr var da prest «på Nannestad og korsbror i Oslo».
    Sira Amundr var prest i 1489, da han tilkalte Endre prest på Eidsvoll for å ta opp vitnemål om delegang i Bjørvika. Vitnet Bård Tordsson forklarte at han tjente hos herr Gudbrandr vel 30 år før. Et annet vitne (Hallvard Eivindsson) fortalte at faren tjente «hr. Guldbrander». Disse sju prestene er de eneste vi vet navnene til i katolsk tid, men fra reformasjonen er presterekken sammenhengende.
    I kallsbokens kan vi lese følgende, antagelig nedskrevet i 1732:
    «Effter gamle troverdige Bønder mig gifue Underretning, skal de første Evangeliske Præster have vært kahlt Hr. Frantz, som sønnen Hr. Lars Frantzen succederede».
    I Oslo og Hamar Bispedømmes jordebok 1574-77 [Poul Huitfeldts Stiftsbog], side 106, leser vi en bevitnelse av 11.07.1575:
    «Wij Effterschreffne Franndtz Frandtzsønn Jttallianner Sogneprest paa Nannestadt».
    Det er altså Frantz selv som kaller seg Italiener, da han sammen med to lagrettemenn underskriver innberetningen om kirkens jordegods. Det synes med andre ord å være noe i tradisjonen!
    Det har blitt hevdet at Herr Frantz fikk tilnavnene «Jttallianner» og «Italus» etter en reise til Italia eller at han muligens kom fra Firenze. Det kan jo i så fall virke påfallende at en mann fra det katolske Italia ble lutherskprest her i landet.
    Antagelig ble imidlertid herr Frantz født i Firenze på begynnelsen av 1500-tallet. Kildene der skulle kunne inneholde interessante opplysninger; der skal finnes dåpsregistre tilbake til rundt 1450, og omfattende skattelister («Catasti») tilbake til slutten av 1300-tallet. Medici-banken hadde i sin tid representanter i alle større byer i Europa, og florentinske handelsmenn fantes så langt nord som Lübeck. Det har imidlertid neppe blitt foretatt noen undersøkelser om Frantz' italienske slekt.
    Fyrstestyret til renessansehumanisten Lorenzo «il Magnifico» de Medici (1449-1492) var i 1494 blitt avløst av et oligarki. Byens borgere var på denne tid sterkt preget av vekkelsen til dominikaneren Girolamo Savonarola (1452-1498) som var en italiensk prest og reformator. Han levde og prekte fra Firenze mot paven. Savonarola ble drept der i 1498, og det er ikke umulig at far eller farfar til herr Frantz var tilhenger av denne merkelige mannen.
    Savonarola ble dominikanermunk i 1475 og gjorde seg bemerket som botpredikant under 1480-tallet i store deler av Nord-Italien. Hans virksomhet ble i 1490 konsentrert til Firenze hvor han samlet store og entusiastiske tilskuerskarer. I 1491 ble han prior i klostret San Marco. Han kunne til og med vende seg mot Medicéerne og enda beholde sin stilling, Lorenzo de Medici tok personlig kontakt med Savonarola. I profetier og straffepredikener vendte han seg også mot kirkens forfall, spesielt etter at Alexander VI Borgia ble pave i 1492. I 1494 kom Karl VIII av Frankrike på sitt italienske erobringstog til Firenze, noe som førte til at Mediciéerstyret falt sammen. Dette ble tolket som fullbyrdelsen av noen av Savonarolas tidligere profetier om Herrens hevn, og hans anseelse steg. I de nærmeste årene ble han Firenzes ledende mann, også politiskt. Han fikk hånd om statens styre, innførte en ny forfattning og forklarte ved julen 1495 Kristus for å være Firenzes konge. Dette var et forsøk på å realisere kristendommen politiskt i kamp mot den verdslige utdannelsen og mot kirkens fordervelse. Rom krevde i juni 1495 at han skulle stå til svars for sine handlinger. Da paven forbød ham å predike trosset han dette forbud med statsstyrelsens godkjennelse. Han hadde fortsatt stor innflytelse under 1496, og vendte seg voldsomt mot simonien og luksusen ved Alexander VI's kuria.Han ble bannlyst i mai 1497, men tilbakeviste denne dom innfor Gud og mennesker. Allerede ved Karl VIII's italienske tåg hadde han manet til sammenkallelse av et kirkemøte mot paven, nå vendte han seg til flere fyrster for å oppnå dette. Imidlertid kom det nå frem en opposisjon mot ham i Firenze understøttet av paven. Hans krav om strenge, nesten asketiske moralbud vekte ont blod, det var også mange som motsatte seg den franskvennlige utenrikspolitikk somvar en naturlig følge av hans virksomhet. Fransiskanerne motarbeidet ham i samråd med paven, og hans fiender samlet seg. I april 1498 tilbød en lærling Savonarola at gjennom en ildprøve bevise at han var den rette guddommelige utsending, dette for å bemøte tilbud som hadde fremkommet fra motstanderhold i motsatt retning. Etter et innviklet intrigespill og utsettelse med en avgjørelse, vendte seg plutselig folkestemningen mot Savonarola. De gamle lederne overtok kontrollen av Firenze, og Savonarola ble fengslet og i all hast dømt til døden som kjetter. Han ble hengt og brent på Piazza della Signoria 23.05.1498. Savonarola er på mange måter en typisk representant for senmiddelalderens folkelige vekkelserørelser, for opposisjonen mot den offisielle kirkens forfall og mot renessansens verdslige utdannelsesmønster. Hans teologiske hovedarbeide er «Trionfo della Croce» (Korsets triumf).
    Det var en tid preget av mye uro - sikkert også «dyr Tiid». Da Medici-familien etter lang tids kamp fikk tilbake makten i Firenze i 1530, var mye av byen blitt ødelagt.
    Heller ikke i Norge unngikk Frantz Frantzsøn å oppleve dyrtid. Under sjuårskrigen (1563-1570) rykket svenske tropper inn på Østlandet i februar 1567, men de ble drevet tilbake igjen i slutten av mai samme år. Også Nannestad ble herjet og plyndret. «Frantz waale sogneprest tiill Nannestad song och Augustinus Franszen» - ganske sikkert far og sønn - forklarer i brev datert Oslo 14.06.1567 hvordan de ble frarøvet alt de eide og endog ble tvunget til å svergesvenskene troskap. I brevet forsikrer de at de for all fremtid vil være den dansk-norske konge tro. Selve brevet er skrevet av en skriver, men de to utstederne underskriver egenhendig:
    «Franciscus vaale og Augustinus Francisci».
    Dessuten har herr Frantz satt sitt segl under (DN XXII 553). I brevet er alle personnavn forøvrig skrevet med stor forbokstav. Regesten til brevet i Diplomatariet har formen «Frans vale». I underskriften har herr Frantz valgt en latinisert form på fornavnet, men ikke på tilnavnet «vaale», og seglet han bruker, har sannsynligvis initialene F.F.
    Trolig er ikke tilnavnet «vaale eller waale» ikke herr Frantz' slektsnavn. Om Peter Flor har rett, kom stamfaren til Norge som barn, og han har i så fall vokst opp her. Kanskje viser «vaale» her tilbake til den bygd hvor herr Frantz vokste opp. Ved et sammentreff finnes geistlige etterkommere etter herr Frantz i to aktuelle bygder, nemlig Våle i Vestfold og Våler i Østfold. (Begge bygdenavnene kunne på midten av 1500-tallet skrives «Våle», i forskjellige ortografiske former.) Men dette er ikke mer enn et forslag til forklaring på herr Frantz tilnavn i 1567.
    Det er sannsynlig at Frantz begynte sin prestegjerning i biskop Hans Reffs tid. Hans Reff (eller Rev) var katolsk biskop i Oslo 1525-37 og siden luthersk superintendent for det sammenslåtte Oslo og Hamar stift 1541-45. De fleste katolske sogneprestene i Norge fortsatte i sine kall under den nye kirkeordningen av 1537. Foruten munker og ordensbrødre var det stort sett bare kanniker i byene som levde i sølibat - før Tridentinerkonsilet (1543-63) kan vi nærmest regne sølibatet som et elitefenomen.
    Om herr Frantz var sogneprest allerede før Reformasjonen, er det derfor intet i veien for at han allerede da kan ha lagt seg til kone og barn. Det er faktisk meget mulig at herr Frantz har vært gift en gang før: Margrethes jordegods synes i sin helhet å ha gått videre til sønnen Laurits' arvinger, og Margrethe virker mye yngre enn sin mann - hun levet ennå 30 år etter mannens død, samtidig som datteren Lucretia neppe er så veldig gammel når hun får et uekte barn 1594. Augustinus må i så fall være sønn i dette farens hypotetiske første ekteskap, og kanskje hele 25 år eldre enn sin søster.
    Det ser ellers ut til at Herr Frantz har hatt en viss forbindelse med Oslo by. Hvert år i perioden 1599-1600 til 1623-24 blir det nemlig betalt 10 skilling og 2 album for «Frantz Italianers thomptt» - som vel arvingene sørget for.
    02.06.1581 fikk Laurits Frantzsøn «Brev at maa efter hans Faders Død og Afgang bekomme Nannestad Præstegjæld». Ekstrakt av dette brevet er trykt, men synes å ha skapt noe usikkerhet om farens tilstand på det tidspunkt. Dette går dog klart frem av den fullstendige teksten, hvor det heter at dersom «forne[vnte] Lauritz Frandtsen overlever hans Fader forne[vnte] Her Frandtz ltalus maa og skal han efter hans Afgang være Sognepræst til forne[vnte] Nannestad Præstegjæld».
    Herr Frantz er sannsynligvis i funksjon enda ved Laurits' studiereise til Heidelberg 1584, men er død innen 1587, da Laurits nevnes som sogneprest.
    Herr Frantz er tillagt mange barn, hvorav antagelsen om Peder Frantssøn, prost på Hadeland, klart er uriktig. Og den Frantsdatter som Finne-Grønn tenker seg som mor til Morten Ugle, er helt apokryf, som vi skal se. Vi kjenner således tre barn, hvorav Augustinus kanskje er av et første ekteskap, mens Laurits (italiensk navneform: «Lorenzo») og Lucretia er av ekteskapet med Margrethe.
    Frantz hadde altså antagelig vært gift tidligere når han giftet seg med Margrethe Olufsdatter Trauten.
    I dette ekteskapet hadde han i så fall sønnen:
    Ca. 1540: Augustinus, sogneprest i Høland, død i 1604,
    gift med I. Ingeborg Bjørnsdatter, II. Elisabeth Hansdatter.
    Det er flere årsaker til at dette er sannsynlig:
    - Navnet «Flor» ble brukt av etterkommere til såvel Augustinus som - hans bror?- Herr Lauritz Frantzsøn.
    - Margrethe var antagelig meget yngre enn Frantz, hun levde enda 30 år etter hans død.
    - Hennes jordegods synes i sin helhet å ha gått videre til sønnen Lauritz' arvinger.
    - Deres datter, Lucretia, var antagelig ganske ung da hun fikk sitt uekte barn i 1594.
    Augustinus var i såfall rimeligvis hele 25 år eldre enn sin søster.
    I det spredte og tilfeldige kildematriale fra 1500-tallet nevnes Herr Frantz Frantzsøn første gang i et diplom av 23.06.1554. «Lørdag for St. Hans» det året møtte herr Frantz Frantzsøn på lagtinget, som ble holdt på Oslo rådstue,på vegne av sin svigermor Joron Guttormsdatter i anledning av hennes odel i Trauten i Odal (DN III 1174).
    Herr Frantz fikk visstnok atskillig jordegods med sin kone, bl.a. Trauten i Nord-Odal. 07.08.1567 vitnet to lagrettesmenn i Nannestad at Joron Guttormsdatter var odelsfødt til Trauten med en skyld på 30 lispund, og at hun eide 15lispund i gården. Den andre halvparten hadde hennes farbror forbrutt ved leiermål, og eier i 1567 var en sønn til avdøde Severin Pundmager, som en føye tid hadde gått i skole, men senere gitt seg fra lærdommen og til krigshandling. I 1570 ble det satt opp et annet brev på Nannestad prestegård og Trauten. En Nils Enersen frasa seg og arvinger den odelsrett han hadde i Trauten og i Kabberud i Vinger, til «herr Frantz og hans arvinger». Herr Frantz og hustru«Maritta Olufsdatter, min (dvs. Nils Enersens) moders søsterdatter», hadde hatt stor umake og lagt ut mange penger før de fikk løst in de to gårdene. Alt i 1561 hadde herr Frantz ført to stykker, «Oluf Pedersen og Christi Pedersdotter», som vitner om grensene for Trauten. I 1557-58 og 1560-61 betalte herr Frantz og Erik Disen kongetienden for Odalen, og det vil helst si at de forpaktet den. På grunn av denne forpaktningen er herr Frantz ført opp som prestogså i Odalen, men det var han ikke. Grunnen til tiendeforpaktningen må være at han eide jord i Nord-Odal og at kona hadde slekt der. Det er liten grunn til å anta at tiendeforpakteren herr Frantz var en annen enn presten i Nannestad.
    Frantz sørget for å få tilbake tienden for Holter. I 1552 satte 6 lagrettesmenn opp et brev om at de hadde hørt av gamle menn og kvinner at Ullensaker kirke «bortløp av stor vannflod, og da ble ¼ av tienden i Holter bortlånt til dens oppbyggelse mot at presten i Ullensaker skulle forrette tjeneste i Holter kirke. «Da presten ikke etterkom dette, har Holter almue bedt ... at den lånte tiende måtte komme tilbake». Fra 1556 har vi ett nytt brev om det samme.Det heter at Ullensaker-presten skulle forrette gudstjenesten i Holter, men han etterkom det ikke «enda kirken den tid igjen var vel oppbygd». Enda et brev, det fra 1559, forklarer at både en part av Holter kirkes tiende og prestetienden var lagt til oppbyggingen av Ullensaker kirke. Kirkens tiende var kommet tilbake, men ikke prestens. Et brev fra 1562 forteller at herr Frantz og presten i Ullensaker var gode venner etter «den vrede som var mellom dem omden part i Holter prestetiende som etter den dag skulle ligge til presten i Nannestad, slik det var avsagt av Christian Munch (høvedsmann på Akershus) og biskopen i Oslo at den som gjorde tjenesten også burde ha tienden». Presteni Ullensaker lovte å gjøre herr Frantz «godt både med ord og gjerning». Men saken var ikke riktig slutt med det. Den nye presten i Ullensaker tiltalte herr Frantz for «nogen thiende handt forholtt hannom». Oslo lagting dømte i 1579 at tienden skulle tilhøre presten i Nannestad.
    Frantz var prest til 1582 eller et par år senere. 1
    Nannestad Bygdebok, Bind I, side 489-494. E. B.: Noko om etterkomarane i Høland til Herr Frants Frantsson Florentinus eller Italus, Romerike Ættehistorielags Årbok, Bind I, side 168-169. Gudrun Johnson Høibo: Minister Finn Korensanebok (1958), side 360-361. Kari Elisabeth Raanæs Herland og Inger Johanne Bredeg Karlsrud: Karlsrudslekten fra Trøgstad (1998), del II ved Jon Anjer, side 553, 560, 596. Odd Ottesen og Jan Fredrik Anker Solem: Slekten Flor fra Firenze (med underartikler), NST, Bind XXXVIII 2001, side 3-8.

    Familie/Ektefelle/partner: Margrethe Olufsdatter Trauten. Margrethe (datter av Oluf Olufsen og Jøran Guttormsdatter Gutteormsdatter) ble født cirka 1516 , Norway; døde cirka 1582, Norway. [Gruppeskjema] [Familiediagram]

    Barn:
    1. 6. Ole Frantzen Flor  Etterslektstre til dette punkt ble født cirka 1540; døde cirka 1614, Lier.
    2. 7. Peder Frantsen Floer  Etterslektstre til dette punkt ble født cirka 1542.
    3. 8. Lucretia Frantzdatter Flor  Etterslektstre til dette punkt ble født cirka 1550 , Nannestad, Norway; døde cirka 1590.
    4. 9. Anders Frantsen Floer  Etterslektstre til dette punkt ble født cirka 1550.
    5. 10. Lauritz Frantsen Frantzssøn  Etterslektstre til dette punkt ble født cirka 1555 , Nannestad, Akershus, Norway; døde cirka 1614, Nannestad, Akershus, Norge.

    Familie/Ektefelle/partner: Lucretia Flor. Lucretia ble født cirka 1500 , Firenze, Toscana, Italy; døde cirka 1581, Nannestad. [Gruppeskjema] [Familiediagram]

    Barn:
    1. 11. Augustinus Frantzen Flor  Etterslektstre til dette punkt ble født cirka 1540 , Nannestad, Akershus, Norway; ble døpt , Akershus, Norway; døde 2 Aug 1604, Løken Prestegård, Høland, Akershus; ble begravet cirka 1604.


Generasjon: 4

  1. 6.  Ole Frantzen FlorOle Frantzen Flor Etterslektstre til dette punkt (5.Frantz3, 2.Elisabeth2, 1.Alice1) ble født cirka 1540; døde cirka 1614, Lier.

    Notater:

    {geni:about_me} http://www.nermo.org/slekt/d0028/g0000096.html#I43112

    Familie/Ektefelle/partner: Anne Hellesen. Anne (datter av Helle Berthelsen) ble født cirka 1580 , Oslo, Norge; døde 22 Sep 1654. [Gruppeskjema] [Familiediagram]


  2. 7.  Peder Frantsen FloerPeder Frantsen Floer Etterslektstre til dette punkt (5.Frantz3, 2.Elisabeth2, 1.Alice1) ble født cirka 1542.

  3. 8.  Lucretia Frantzdatter FlorLucretia Frantzdatter Flor Etterslektstre til dette punkt (5.Frantz3, 2.Elisabeth2, 1.Alice1) ble født cirka 1550 , Nannestad, Norway; døde cirka 1590.

    Lucretia giftet seg med Lauritz Mortensen Ugle cirka 1604. Lauritz ble født cirka 1555 , Oslo, Norway; døde cirka 1649. [Gruppeskjema] [Familiediagram]

    Barn:
    1. 12. Morten Lauritzsøn Ugle  Etterslektstre til dette punkt ble født cirka 1606 , Oslo, Norge; døde 30 Mai 1665, Oslo, Norway.
    2. 13. Lauritz Lauritzen Ugle  Etterslektstre til dette punkt døde cirka 1654.
    3. 14. Christopher Lauritzen Ugle  Etterslektstre til dette punkt

  4. 9.  Anders Frantsen FloerAnders Frantsen Floer Etterslektstre til dette punkt (5.Frantz3, 2.Elisabeth2, 1.Alice1) ble født cirka 1550.

  5. 10.  Lauritz Frantsen FrantzssønLauritz Frantsen Frantzssøn Etterslektstre til dette punkt (5.Frantz3, 2.Elisabeth2, 1.Alice1) ble født cirka 1555 , Nannestad, Akershus, Norway; døde cirka 1614, Nannestad, Akershus, Norge.

    Familie/Ektefelle/partner: Rønnaug Sigurdsdatter. Rønnaug ble født cirka 1565 , Norway; døde 14 Jan 1588, Trøgstad, Østfold, Norge. [Gruppeskjema] [Familiediagram]

    Barn:
    1. 15. Margrete Lauritzdatter Floer  Etterslektstre til dette punkt ble født cirka 1589.
    2. 16. Magdalene Lauritsdatter Floer  Etterslektstre til dette punkt ble født cirka 1592 , Nannestad, Akershus, Norway.
    3. 17. Hilleborg Lauritsdatter Floer  Etterslektstre til dette punkt ble født 28 Aug 1594; døde cirka 1594.
    4. 18. Frantz Lauritsen Flor  Etterslektstre til dette punkt ble født cirka 1596 , Nannestad, Akershus, Norway; døde cirka 1654.
    5. 19. Christopher Lauritsen Floer  Etterslektstre til dette punkt ble født cirka 1608 , Nannestad, Nannestad, Akershus, Norway; døde, Roros, Røros, Sor-Trondelag, Norway.

  6. 11.  Augustinus Frantzen FlorAugustinus Frantzen Flor Etterslektstre til dette punkt (5.Frantz3, 2.Elisabeth2, 1.Alice1) ble født cirka 1540 , Nannestad, Akershus, Norway; ble døpt , Akershus, Norway; døde 2 Aug 1604, Løken Prestegård, Høland, Akershus; ble begravet cirka 1604.

    Notater:

    {geni:occupation} Sogneprest

    Biografi - Biography
    Augustinus var antagelig sønn til Frantz Frantzsøn Flor i et første ekteskap. Vi kjenner ikke navnet til hans mor. I 1940 utkom artikkelen «Noko om etterkommarane i Høland til herr Frants Frantson Florentinus eller Italus». Denne artikkelen er helt klart utgangspunkt for hva svært mange romerikinger eller ætlinger av slike mener å vite om «slekten Flor». I en artikkel av Odd Ottesen om «Augustinus Frantssøns etterslekt» i NST, Bind XXXVIII, 2001, er denne seksti år gamle artikkelen på flere punkter korrigert, men til dels bare supplert. Ikke noe sted fremgår det direkte at Augustinus er sønn av herr Frantz Frantzsøn ltalianer, men alt tyder likevel på at så er tilfelle. For det første opptok etterkommere av både herr Augustinus Frantzsøn og (hans bror?) herr Laurits Frantzsøn navnet «Flor» i 1660-årene, og det er Augustinus' etterkommer Peter Flor som opplyser at stamfaren kom fra Firenze i Italia. Et annet holdepunkt gir Lucretia Frantzdatter, søster av herr Laurits Frantzsøn, som i 1594 tilstod å ha begått leiemål «vdj her Augustins gaard» i Høland. Når Lucretia har oppholdt seg en tid på prestegården i Høland, er det sikkert fordi hun har vært hos sin bror, herr Augustinus Frantzsøn. Det eneste som taler mot at Augustinus er sønn av herr Frantz Italianer, er at hverken herr Augustinus eller hans barn kan sees å ha eid noe av det jordegods som herr Frantz' hustru Margrethe Olufsdatter har eid. Men da herr Augustinus virker atskillig eldre enn sine presumptive søsken, Laurits og Lucretia, kan forklaringen ligge i at Augustinus er sønn av herr Frantz i et ekteskap før han ble gift med Margrethe Olufsdatter. Således er det ganske sikkert far og sønn som utsteder et brev i Oslo datert 14.06.1567. Der forklarte «Frantz waale sogneprest tiill Nannestad song och Augustinus Franszen» hvordan de forholdt seg da svenskene hærtok landet sist vinter. Herr Frantz og Augustinus ble fratatt «allt hues gaadz penninge och andit haffde», og endelig ble de tvunget til å sverge svenskene troskap. Med sitt brev forsikrer de at de for seg «och allewore eptherkommere» vil være den dansk-norske kongen tro og gjøre enhver «fiende modstand och affbreck aff jderste mackt och formue». Dette brevet er bare ett av flere med omtrent samme innhold. Også Høland ble hærtatt av svensketropper, men noe brev i den anledning kjennes ikke. Formodentlig har Augustinus Frantzsøn vært kapellan hos sin far, herr Frantz på Nannestad. Sannsynligvis har Augustinus senere samme år, 1567, blitt sogneprest til Høland. For i sin oppgave til Landkommisjonen 1661 viser daværende sogneprest, herr Jakob Mortenssøn Heide, i sin liste over prestebolets gods, til «en gammel jordebog, af Her Augustino Frantzøn concepered 1567». Da vi siden ser herr Augustinus iherdig føre saker på prestebolets vegne, er det mulig at han har laget denne jordeboken - angivelig fra 1567 - som noe av det første han gjorde i sitt embede. Det kan for øvrig meget vel være en oppdatert utskrift av «den rødeBog» (Biskop Øysteins jordebok), idet den bruker den gamle skyldenheten «øresbol». Det er naturligvis tenkelig at herr Augustinus i 1567 bare har vært kapellan til Høland, men 04.06.1571 er «Augustin Franszøn» i alle fall sogneprest i bygden. Da utsteder han sammen med lensmannen i Høland og en lagrettemann et brev om Bergsjøfossen og Ydersnesslora (Slora) i Høland. Herr Augustinus må i 1567 - eller først i 1571? - være svært ny som sogneprest til Høland. Hans formann, herr Ole Henrikssøn - som levde i 1556 - skal ha vært sogneprest der i 24 år, og herr Oles enke, Ingeborg Olsdatter, levde enda i 1585 på enkesetet Nordre Hemnes, Løken i Høland. Vi finner Herr Augustinus omtalt første gang i Nils Stubs «Optegnelsesbøger fra Oslo Lagthing» i juni 1572: «Thenn 3 søgne effther (27. juni). Suendt Knudtsen skall giffue Niels Christensen viij gden (gylden?) for huer elshudt, ij gden for huer oxehudt och skall Suend vere en bedragere till handt thet legger thet(!) fra seg om then Contract handt och her Augustinus haffde tilhobe,». Notisen er overstrøket. Augustinus blir nevnt som sogneprest 31.07.1575, da han sammen med en del utsendinger skulle undersøke og antegne det jordegods som kirken eide. (Oslo og Hamar Bispedømmes jordebok 1574-77 [Poul Huitfeldts Stiftsbog], side 109). Herr Augustinus førte ellers mange saker på prestebolets vegne. I juni 1573 ble herr Augustinus dømt til å gi tilbake den utferd han ulovlig hadde oppebåret etter Kjersti Bunes og etter Sjur Persson. «1573 then første syckne for sancti Hans dagh (20. juni) Poel H: (den eldre Huitfeldt). At hues (!) her Augustinus skal giffue tilbaghe hues han haffuer opboret j wdferd epther Kyrstyn Bunes och epther Siurd Persen, tesligiste her Matz j Marcker oc giffue 8 skilling j wdferdt epther thij otte [mere enghen ko epter seg epther her Trud oc her Claus recess». Strøket fra [. I januar 1579 opplyses at han skal avgi vitneprov for Oslo lagting angående landskylden av gården Voll (i Høland) hvor prestebolet eide en part: «3 Søgne for (24. januar). Jenns Kiossis och her Augustini proff om then landskyld aff Voldt skall steffnis paa Voldt att forfare huilche aff thennom som rett proffuitt haffuer vnder xij mendt, Onsdagen fore pindsdag (3. juni)». Notisen er overstrøket. Augustinus førte prosesser i1585 og 1586. I et brev fra 1422 bevitner Hr. Thorger Olufssøn (prest i Enebakk) hva Sæbjørn Bunes (Høland) og hans Moder har skjenket til Enebaks Prestebol i Mo i Hølands Sogn. Til brevet knyttes utdrag fra senere prov og dommerangående prestenes bygselsrett i denne gård (DN XVI 78): «6. Hr Augustinus Frandsøn Sognepræst till Hølland, vidner om Børger Moes forligelsis tilbud, med Sognepræsten Hr Povel paa Enebach, sampt hans tilstand om Byxle Retten somskulle fremdelis som før hen følge Enebachs Præsteboel Ao: 1585 d. 3 Augusti». Om Nordre Hemnes kom det til strid mellom herr Augustinus og hans sønn Cyprian, som satt som leilending på Hemnes. En tolvmannsdom av 23.08.1586 hadde slått fast at 1/3 av landskylden av Hemnes hage tilkom prestebolet. Men senere mente leilendingen, Cyprian, at dette tilkom ham som bruker. Han hadde ikke bygslet gården av prestebolet, og ble tildømt landskylden ved en 12 mannsdom av 12.08.1602. Herr Augustinus anket denne dommen inn for lagmannen i Oslo, og saken skulle «fore St. Pauli lagting» samme år. Saken ble imidlertid, «formedelst den stuere Sygdomb og Pestilentze som allevegne baade i Bye og Bygd fast grasserede», utsatt til «1. søgnedag etter Midtfaste» i 1603. De 12 menns dom ble underkjent, og herr Augustinus ble på prestebolets vegne tildømt landskylden. I 1602 ble herr Augustinus tilkjent ødegården Bøler som var benefisert Høland prestebol, men som i 1597 urettelig hadde blitt solgt. I 1591 var herr «Augustin Franssøn paa Høyland» en av tre representanter for geistligheten på Nedre Romerike ved hyldningen av kong Christian IV. Ved Herredagen på Akershus falt det 24.08.1599 dom i en sak mellom Tosten Tollevsen Fixen i Høland og sognepresten samme sted, herr Augustinus. Tosten hadde stevnet herr Augustinus for uten rett å ha beskyldt ham for hor i prestegården og derpå latt Tosten fengsle og føre til Akershus. Herr Augustinus ble frikjent for Tostens tiltale, idet flere personer kunne bevitne at Tosten titt og ofte hadde søkt seng med Else som tjente i prestegården hos Augustinus. Således vitnet Aasne Olsdatter at sommeren 1598 da Tosten kom til Elses seng, «da lagde hun her Augustini barnn fra sig i wuggen och tog Thostenn i faufnn, dog at hun mestenn altiid laae i sengenn hos dennum». Vi får også vite at vinteren1598-99 - «dend thiid her Augustinus giordt sinn søns Ciprians bryllup» - da redde Tosten og Else deres seng «vdj stuffuen i Løgenn prestgaard». Med til historien hører at Tosten var gift med Gudrun Steffensdatter, som på et tidspunkt dro til Follo for å søke sin bortløpne mann. Og samme vinter, da det ble tresket erter i prestegården, tok Tosten vel 3 kvarter i en sekk og gjemte i høygulvet. Han hadde også ofte brutt opp prestens kjeller og tatt øl og brød og gitt de andre drenger med seg. Herr Augustinus nevnes med patronymikon én gang i denne saken: «her Augustinus Vindtzenn», men at hans patronymikon var Frantzsøn, må anses som hevet over tvil. - Fixen er ikke gjenkjennelig som gårdsnavn i Høland. Augustinus var først gift med Ingeborg Bjørnsdatter som trolig enda levde i 1588. Han ble så gift annen gang med Elisabeth (Lisbet) Hansdatter før 1597. Han har hatt en rekke barn, og det har åpenbart vært barn i begge ekteskap, for han ble gift før januar 1597 med Elisabeth, og et barn - en datter - lå i vuggen sommeren 1598. I oktober 1608 stevnet kirkevergene i Høland, Eiven Hjellebøl, Mons Rakkestad og Pål Hellegård, - «CiprianHembnes I (..) Hølandt, Hans Augustinuszønn Borger wdi Opslow, Thertulianus Ahugustinusønn wdi Fitt sogenn, Ellin Ahugustinusz Daatter», samt deres søsken, verger og formyndere, for penger «theris Salige Fader Affgangen her Ahugustinus Frantzønn» hadde fått for å oppbygge prestegården. Dette hadde Augustinus unnlatt å gjøre, men partene ble forlikt. - Disse navngitte barna må alle være av Augustinus' første ekteskap med Ingeborg Bjørnsdatter, og det sammegjelder sønnen herr Ambrosius. Derimot kan Frantz Augustinusson - som må antas å være en av de i 1608 omtalte «søsken» - være av Augustinus' annet ekteskap. Det er ikke utelukket at det har vært flere barn som levet opp, enn de seks som her er nevnt. Herr Augustinus var av naturen en ganske bråsint mann. Han er sannsynligvis den herr Augustinus som ble beskyldt for å ha «bedrevet megen Modvillighed og iblandt andet skal have slaget Kirkevergen udi Ansigtet med Vinen, som Folket skulde med berettes». Lensherren på Akershus, Axel Gyldenstjerne, fikk 1592 brev fra regjeringsrådet om at han skulle stevne sognepresten for biskopen, hvor han skulle dømmes og straffes for denne opptreden (Norges Rigsregistranter III, side 232). Det ser imidlertid ut til at biskop Jens Nilssøn likte sognepresten vel. 03.01.1597 kom biskop Jens Nilssøn for å holde visitas i Høland. Herr Augustinus møtte ham på veien sammen med sønnen, herr Ambrosius, som var hans personlige kapellan. Da biskopen var kommet vel frem til Høland prestegård, lot han ved sin dreng overrekke herr Augustinus et eksemplar av «concionis funebris» [gravtale] som gave. Senere kom herr Augustinus opp på kammeret til biskopen og forærte ham noe vilt. Den følgende dag ble det holdt visitas i hovedkirken, hvor Herr Augustinus prekte. Samme dag holdt han gjestebud for biskopen. Biskopen sier at han var gjest hos herr Augustinus sammen med to borgere av Oslo «item lensmannen ock 2 aff kirkeværgene ock nogle bønderquinder iblant huilcke vaar en ved navn Birgitte Eid». Straks etter måltidet dro biskopen fra Høland, og herr Hans på Aurskog, herr Augustinus og sønnen Ambrosius, fulgte ham på veien. Ved Skreppestad, en mil fra prestegården, ga biskopen herr Augustinus lov å fare hjem, mens herr Ambrosius fulgte med til Aurskog. Biskopen nevner at det i kirken var to vakre kirkeklokker. Den største klokka i den gamle Løken kirke som nå er revet, hadde herr Augustinus og hans hustru gitt. Klokka har denne innskriften: «Udi ærlig og velbyrdig Offe Juuls Slotsherris paa Aggershusis Tid bleff denneKlokke støbt udi Osloe Aar 1588. Hrr. Augustinus Fransson Præst til Høland, Ingeborg Biørnsdatter». Augustinus var fortsatt sogneprest i Høland da han døde i 1604. Hans barn, Cyprianus, Hans, Tertullianus og Elin, deres søsken,verger og formyndere, ble stevnet for Oslo lagting «3. søgne etter vinternatten» i 1608 av kirkevergene i Høland for at deres far hadde fått full betaling av almuen for å bygge opp prestegården, men ikke hadde etterkommet dette. Det ble sluttet forlik i saken. 1

    H. J. Huitfeldt-Kaas: Nils Stubs Optegnelsesbøger fra Oslo Lagthing 1572-1580, trykt 1895, side 16 (p. 30), side 41 (p. 79) og side 187 (p. 23). Nannestad Bygdebok, Bind I, side 491-492. E. B.: Noko om etterkomarane i Høland til Herr Frants Frantsson Florentinus eller Italus, Romerike Ættehistorielags Årbok, Bind I, side 168-169. Gudrun Johnson Høibo: Minister Finn Korens anebok (1958), side 343, 347-348, 358. Kari Elisabeth Raanæs Herland og Inger Johanne Bredeg Karlsrud: Karlsrudslekten fra Trøgstad (1998), del II ved Jon Anjer, side 544-545, 553, 596. Odd Ottesen: Augustinus Frantssøns etterslekt (Del B), NST, Bind XXXVIII 2001, side 16-19.

    Familie/Ektefelle/partner: Ingeborg Bjørnsdatter Bjørnsdatter. Ingeborg (datter av Bjørn Sevaldson Lunner og Fru Lunner) ble født cirka 1538 , Ringerike, Buskerud; ble døpt , Akershus, Norway; døde, Norway. [Gruppeskjema] [Familiediagram]

    Barn:
    1. 20. Syprian Augustinussøn Flor, Hemnes  Etterslektstre til dette punkt ble født cirka 1570 , Høland, Akershus, Norway; ble døpt , Akershus, Norway; døde cirka 1631, Høland, Aurskog-Høland, Akershus, Norge.
    2. 21. Ambrosius Augustinussen Flor  Etterslektstre til dette punkt ble født cirka 1575 , Søndre Høland, Akershus; døde 26 Jan 1623, Fet, Akershus, Norway.
    3. 22. Elisabeth Augustinusdatter Flor  Etterslektstre til dette punkt ble født cirka 1576; døde cirka 1610.
    4. 23. Hans Augustinussen  Etterslektstre til dette punkt ble født cirka 1585.
    5. 24. Ellen Augustinusdatter Flor  Etterslektstre til dette punkt ble født cirka 1588; døde cirka 1653.
    6. 25. Tertullianus Augustinussen  Etterslektstre til dette punkt ble født cirka 1590 , Holand, Nærøy, Nordland, Norway.
    7. 26. Andreas Flor  Etterslektstre til dette punkt ble født cirka 1590; døde cirka 1623, Fredrikstad, Fredrikstad, Ostfold, Norway.
    8. 27. Frantz Augustinussen Flor  Etterslektstre til dette punkt ble født cirka 1595; døde cirka 1644.
    9. 28. Eli Augustinusdatter, Løken  Etterslektstre til dette punkt døde 15 Des 1653.

    Familie/Ektefelle/partner: Lisbeth Hansdatter. Lisbeth døde cirka 1610. [Gruppeskjema] [Familiediagram]

    Barn:
    1. 29. Frans Augustinussen Torp  Etterslektstre til dette punkt ble født cirka 1595; døde cirka 1644, Torp.